Wat is Radar Maarssen?Radar Maarssen is ontstaan uit een avondje verveling en is de laatste tijd flink opgewaardeerd. Door mijn hobby als radiozendamateur ben ik gefascineerd door allerlei signalen die door de lucht gaan. Sinds medio 2015 ben ik aan het experimenteren met de ontvangst van vliegtuigen (ADS-B) via een RaspberryPi minicomputer en een zogenaamd RTL USB-stickje. Dit systeem is langszaam geoptimaliseerd door experimenten met verschillende RTL sticks en antenne's. Voornamelijk voor mijzelf en door datasharing kreeg ik de beschikking over reclamevrije accounts bij grote websites zoals FlightRadar24. Omdat ik zag dat niet alles openbaar werd gezet bij de grote sites maakte ik mijn eigen ontvangst openbaar via een moeilijk te onthouden internetadres. Goede reden om domein te registeren en een website te bouwen. De website met alleen vliegtuigen was wat karig en ik begon met het decoderen van AIS, ontvangst van scheepvaartverkeer. Als extra had ik een 30 jaar oude radioscanner geprogrammeerd en aangesloten zodat ook live communicatie via diverse frequenties met luchtvaartradio en scheepvaart te beluisteren is. Inmiddels heb ik dat vervangen door 2 voormalige portofoons die werkten in de banden waarvan ik de signalen wilde opvangen. Meer hierover lees je bij het kopje 'Over Live Radiocommunicatie' op deze pagina. De website draait op een eigen Microsoft IIS server en dat zorgt ervoor dat niet alles even snel op het scherm staat bij een ieder, maar met de Ziggo-verbinding van 1000/100 Mbit/s meer dan voldoende bandbreedte voor de bezoekersaantallen die ik tot nu heb gemeten. Omdat er nog plek over was in het menu, heb ik de webpagina van mijn weerstation er ook maar in geïntegreerd... Sinds mijn verjaardag op 23 augustus 2021 is het weerstation vernieuwd. Alle info staat onder het kopje weerstation. Verder heb ik nog een snelkoppeling naar P2000 Alarmeringen, die standaard opent op de regio Utrecht. Zoals gezegd is dit een hobbysite en geen professioneel bedrijf, dus geef ik ook geen garanties op de werking van de systemen of beschikbaarheid van de website. Gebruik het 'as-is'. Reacties zijn welkom, maar ik kan niet alle vragen over instellingen beantwoorden van mensen die ook een zelfde systeem willen opzetten. Op mijn andere website staat wel wat uitleg over bepaalde zaken, maar ook dit is zoals ik het destijds heb gedaan.. Voor nu veel plezier met de functionaliteiten die deze website je kan bieden.. Groet,
Richard Jannes, PD3RFR * NL13797
|
Over Live Radiocommunicatie
Sinds januari 2025 heb ik de ontvangers vervangen. De luchtvaart wordt nu ontvangen door een YAESU FTA-250L en de scheepvaart komt binnen via een NAVMAN VHF-7200. Uiteraard zijn ook nu weer de TX functies van beide apparaten uitgeschakeld.
![]() ![]() De ontvangstantenne is een Sigma Euro-Comm SE-1300 discone antenne. Deze staat nu nog laag in de achtertuin, maar zal in het voorjaar van 2025 boven het dak gaan uitsteken voor een nog beter ontvangstbereik. Deze antenne is ook in gebruik voor de verschillende ontvangers die via deze server zijn te gebruiken. Iets lager op deze pagina vind je de frequenties die ik heb ingeprogrammeerd in de luchtvaart-ontvanger. De overzichten starten met het kanaalnummer in de ontvanger, dit is voor eigen gemak in het beheer. De marifoon staat vast ingesteld op VHF61 (160.675 MHz), het kanaal van Sector Maarssen. Bij de vliegtuigen hoor je soms wat meer ruis dan een andere keer. Dat komt omdat de torens en vliegtuigen maar een laag zendvermogen gebruiken. Door de hoogte hebben vliegtuigen vrijwel een zichtverbinding met de verkeerstoren. De ontvangstantenne van Radar Maarssen staat nu nog opgesteld tussen bebouwing, waardoor de ontvangst enigzins beperkt wordt. Vuistregel in deze situatie is; hoe minder ruis je hoort, hoe dichterbij het vliegtuig is... Het verhaal over de hoeveelheid ruis heeft natuurlijk ook betrekking op de marifoon-kanalen. Communicatie via de marifoon is te herkennen aan de digitale 'kraak' aan het einde van een uitzending. Dit gekraak is ATIS (Automatic Transmission Identification System), een verplichte identificatie die aan het eind van iedere uitzending moet worden meegestuurd.
Ga direct naar:– Frequenties Luchtvaart
Hieronder de mogelijkheid om direct te luisteren naar de streams: |
P2000 Alarmeringen![]() Een blauwe RTL-SDR dongle wordt aangeroepen door het programma 'FMP'. Dit stukje software zorgt ervoor dat de frequentie 169.650 MHz wordt ontvangen. De audio van FMP is met een virtueel audiokabeltje gekoppeld aan het programma 'PDW'. Het programma PDW zet de ontvangen audio om in leesbare tekst. Hierin heb ik filters opgebouwd zodat meldingen m.b.t. Stichtse Vecht worden geëxporteerd en vervolgens via een script naar Telegram worden gestuurd.
De P2000-berichten over Stichtse Vecht kun je volgen via mijn speciaal daarvoor aangemaakte Telegram-kanaal. Af en toe floept er een melding door die buiten het gewenste gebied valt, maar zodra dat gebeurt wordt dat door mij weer extra gefilterd in de software. Vanwege de privacywetgeving worden steeds meer meldingen beperkt doorgegeven. Zo zie je bij ambulances nu alleen nog maar het ritnummer. In combinatie met meldingen van brandweer en/of politie is er dan wel iets uit op te maken waar de ambulance heen moet, maar niet bij elke melding zijn de andere partijen betrokken.
|
Weerstation 'Meteo Maarssen'![]() En dus was mijn verjaardagscadeau in augustus 2021 een nieuw weerstation. Geen Davis Vantage.. Dat was boven budget. Na enig onderzoek leek de Alecto WS-5500 voor mij de beste optie en die is het dan ook geworden. De buitensensor stuurt via 898 MHz naar het basisstation dat in de woonkamer op het dressoir prijkt. Deze stuurt via WiFi de data direct naar een RaspberryPi waar FOSHKplugin op draait. Deze distribueert de data vervolgens naar mijn website. Die is tegenwoordig opgebouwd met PWS Dashboard, van dezelfde maker als de Leuven Template. Dus vanaf nu een redelijk betrouwbaar weerbeeld vanuit Maarssenbroek! Naast mijn eigen website worden de gegevens ook gedeeld met diverse grote weersites zoals WeatherCloud, WeatherUnderground en WOW (WeatherObservationsWebsite), dat bijvoorbeeld gegevens deelt met het KNMI. Ook zijn de waarnemingen te volgen via CWOP (Citizen Weather Observer Program) via APRS als PD3RFR-13. Naast dat je de gegevens van mijn weerstation kan zien via RadarMaarssen.NL, kun je de pagina ook rechtstreeks benaderen via MeteoMaarssen.NL, WeerMaarssen.NL en Maarssen-Broek.NL
Specificaties Alecto WS-5500:
|
Channel | Omschrijving | 8.3 KHz raster frequentie in MHz |
25 KHz raster frequentie in MHz |
Aanvullende opmerkingen |
01 | Schiphol Approach/ Departure | 119.0550 | 119.0500 | EHAM Approach TMA East 24/7 |
02 | Schiphol Approach/ Departure | 121.2050 | 121.2000 | EHAM Approach TMA West 24/7 |
03 | EHHV Hilversum | 131.0300 | 131.0250 | Hilversum Radio Aerodrome Information |
04 | Amsterdam Information | 124.3000 | 124.3000 | Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055 |
05 | Dutch MIL Information | 132.3500 | 132.3500 | Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055 |
06 | Amsterdam Radar | 130.9500 | 130.9500 | Tussen FL 195 en FL 245 |
07 | Amsterdam Radar | 123.8500 | 123.8500 | Tussen FL 195 en FL 245 |
08 | Delta Sector | 135.9600 | 135.9583 | Tussen FL 245 en FL 335 |
09 | Delta Middle Sector | 135.5100 | 135.5160 | Tussen FL 335 en FL 365 |
10 | Delta High Sector | 132.0850 | 132.0830 | Tussen FL 365 en FL 660 |
11 | International Search & Rescue | 123.1000 | 123.1000 | Landelijk SAR / Kustwacht |
12 | Ballonvaart primair | 122.2500 | 122.2500 | Landelijk |
13 | Ballonvaart secundair | 122.6000 | 122.6000 | Landelijk |
14 | Paravliegtuigen | 125.9250 | 125.9250 | Landelijk |
15 | Landelijke Politie Diensten | 131.6000 | 131.6000 | Landelijk |
16 | VHF Guard | 121.5000 | 121.5000 | Internationaal Noodkanaal |
Wie zit er achter Radar Maarssen?Wie zit er achter Radar Maarssen en al die andere functionaliteiten? Dat is Richard Jannes, woonachtig in Maarssenbroek, geboren en getogen in Alkmaar. Voor veel mensen ook bekend als RundFunk Richard, wat zijn artiestennaam is, en in zijn radioverleden was hij ook bekend onder het pseudoniem Richard van Leeuwen. Geboren op de dag dat de wet werd aangenomen waarbij zeezenders zoals Veronica verboden werden.Eigenlijk is Richard al een radiodier sinds hij uit de luiers is. Alhoewel, toen hij daar nog in zat, wist hij ook al menige platenspeler te bedienen en dat een versterker bedoeld is om te versterken hebben de buren wel geweten in die tijd. Zijn radioverleden begon met illegale zenders op zolder. Rond zijn 10e levensjaar ging het ˝fout˝. Hij startte met een stapel oude apparatuur op de slaapkamer zijn eerste radiostation ˝Richards Radio Station˝, Radio RRS. Toen nog voor zichzelf en met een lange draad naar beneden voor de rest van de familie op een speaker in de woonkamer! In die dagen luisterde hij ook veel naar de lokale piraten van die tijd (Radio Miranda, Focus 103, Extra 108, WMR, e.v.a.). Op een zekere dag in de historie ging hij kijken in de studio (omgebouwde caravan) van Focus 103, één van de grotere piraten. Inderdaad, de liefde voor het radiovak was geboren. Sindsdien is het woord ˝radio˝ ook niet meer los te koppelen van hem en krijgt hij de bijnaam ˝RundFunk˝ Richard van zijn vrienden. Sindsdien is hij via heel wat zenders te horen geweest, waaronder diverse piraten, commerciële, lokale en regionale omroepen. Namen van zijn eigen piratenstations in Alkmaar als ˝ReLaX FM˝, ˝Starlite FM˝, ˝New Dance Radio˝, ˝Laser Hot Hits˝ en ˝Hoe Heet Ut FM!˝ zullen velen wellicht nog als bekend in de oren klinken. Begin 2003 verhuisde hij naar Maarssen en viel er een radiostilte.. In 2008 werd zijn thuishaven RTV Maarssen, wat daarna door de fusie van de gemeentes Breukelen, Loenen en Maarssen in 2011 werd omgedoopt in RTV Stichtse Vecht. Door zijn drukke bestaan maakte Richard steeds minder live programma´s en werd hij meer aktief achter de schermen. Bij deze omroep heeft hij sinds 2015 zijn focus op de coördinatie van de radio. Hij stelde nog wel iedere vrijdag een non-stop programma samen met de beste danceclassics uit de tachtiger jaren. Dit programma is per 1 januari 2025 ook beëindigd en Richard concentreert zich nu alleen nog op de bestuurlijke taken binnen de omroep. Naast het radioverleden wat hij op 3 meter (FM-radio) heeft, is Richard in de jaren 90 ook zeer actief geweest op de 11-meter, beter bekend als de 27MC band. Naast het voeren van lokale gesprekken met vrienden en vriendinnen uit de buurt was hij ook vaste gebruiker van de DX-frequenties, zoals de bekende ˝Triple-5˝ (27.555 MHz USB). Een mooie tijd met veel condities, waardoor er veel verbindingen konden worden gemaakt met personen van over de hele wereld. In die tijd kwam Richard ook in contact met gelicenseerde radioamateurs, die op andere banden soms nog mooiere verbindingen maakten. Het behalen van een zendmachtiging leek hem in die tijd wel wat. Helaas kwam daar door werk en andere interesses toch niet veel meer van terecht dan lid worden van de VRZA en het bestellen van het cursusboek. Bij het bestellen van dat boek is het lang gebleven, tot hij in 1997 verhuisde naar een flat aan de rand van Alkmaar. Er was geen plaats voor de grote 27MC antenne´s en Richard bedacht dat zendamateurs op banden mogen werken met kortere antennes. Dus hij pakte dat boek er nog eens bij.. Dat was in zijn ogen een onsamenhangend verhaal van allerlei moeilijke termen, kreten en ingewikkelde formules. Niet voor hem weggelegd dus. Tot hij een aantal jaren later via internet ontdekte dat de mogelijkheden veranderd waren. De Novice was in het leven geroepen als vervanger voor de D-machtiging en de VERON gaf een duidelijker cursusboek uit, speciaal voor om de vereiste technische kennis op te doen... Al snel na het bestellen bleek dat zelfstudie niet zijn ding was. Dus de boeken belandden in de kast en de apparatuur stond te verstoffen op de plank. Door veel veranderingen in de privésfeer, zoals het verhuizen naar Maarssen en het worden van een blije pappa kwamen alle zendactiviteiten op een zwak pitje... Binnen de lokale radio in Maarssen kwam hij weer in contact met gelicenseerde zendamateurs en ook op het werk kon hij niet om ze heen.. Eenmaal in gesprek met deze mensen krijg hij weer het gevoel om de hobby weer op te pakken. Zo besloot hij in 2012 om zichzelf in te schrijven voor de cursus van Johan PA3GER. Een veel gehoorde naam in de amateurwereld met een grote kans van slagen voor het examen. En zo geschiedde het dat Richard halverwege de cursus al op ging voor het radio-examen.. en hij slaagde.. Sinds maart 2013 staat hij geregistreerd als radiozendamateur in de klasse N met de roepletters PD3RFR. De keuze van deze roepletters was eenvoudig.. PD wordt toegewezen vanuit het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, de 3 staat voor 3 meter waar zijn hobby ooit begon en RFR is afgeleid van RundFunk Richard.
| ![]()
|