Flightradar  Marineradar  Trainradar  Meteo Maarssenbroek  Twitter @pd3rfr P2000 Alarmeringen 

Wat is Radar Maarssen?

Radar Maarssen is ontstaan uit een avondje verveling en is de laatste tijd flink opgewaardeerd. Door mijn hobby als radiozendamateur ben ik gefascineerd door allerlei signalen die door de lucht gaan. Sinds medio 2015 ben ik aan het experimenteren met de ontvangst van vliegtuigen (ADS-B) via een RaspberryPi minicomputer en een zogenaamd RTL USB-stickje. Dit systeem is langszaam geoptimaliseerd door experimenten met verschillende RTL sticks en antenne's. Voornamelijk voor mijzelf en door datasharing kreeg ik de beschikking over reclamevrije accounts bij grote websites zoals FlightRadar24.

Omdat ik zag dat niet alles openbaar werd gezet bij de grote sites maakte ik mijn eigen ontvangst openbaar via een moeilijk te onthouden internetadres. Goede reden om domein te registeren en een website te bouwen. De website met alleen vliegtuigen was wat karig en ik begon met het decoderen van AIS, ontvangst van scheepvaartverkeer. Als uitbreiding op de website heb ik ook een pagina gewijd aan Openbaar Vervoer, maar daar heb ik verder geen invloed op. De data daarvan komt via OpenOV.nl en is niet altijd realtime, maar veelal gebaseerd op planningen. Ik heb alleen een link naar een andere site opgenomen.

Als extra had ik een 30 jaar oude radioscanner geprogrammeerd en aangesloten zodat ook live communicatie via diverse frequenties met luchtvaartradio en scheepvaart te beluisteren is. Inmiddels heb ik dat vervangen door 2 voormalige portofoons die werkten in de banden waarvan ik de signalen wilde opvangen. Meer hierover lees je bij het kopje 'Over Live Radiocommunicatie' op deze pagina.

De website draait op een eigen Microsoft IIS7 server en dat zorgt ervoor dat niet alles even snel op het scherm staat bij een ieder, maar met de Ziggo-verbinding van 600/40 Mbit/s ruim voldoende bandbreedte voor de bezoekersaantallen die ik tot nu heb gemeten. Omdat er nog plek over was in het menu, heb ik de webpagina van mijn weerstation er ook maar in geïntegreerd... Sinds mijn verjaardag op 23 augustus 2021 is het weerstation vernieuwd. Alle info staat onder het kopje weerstation. Verder heb ik nog een snelkoppeling naar P2000 Alarmeringen, die standaard opent op de regio Utrecht.

Zoals gezegd is dit een hobbysite en geen professioneel bedrijf, dus geef ik ook geen garanties op de werking van de systemen of beschikbaarheid van de website. Gebruik het 'as-is'. Reacties zijn welkom, maar ik kan niet alle vragen over instellingen beantwoorden van mensen die ook een zelfde systeem willen opzetten. Op mijn andere website staat wel wat uitleg over bepaalde zaken, maar ook dit is zoals ik het destijds heb gedaan..

Voor nu veel plezier met de functionaliteiten die deze website je kan bieden..

Beheerder Radar Maarssen, Richard Jannes, PD3RFR * NL13797


-----------------------------------------------------     HARDWARE INFO     -----------------------------------------------------

Het ontvangstsysteem voor het luchtverkeer..               Raspberry Pi 3B..               De ontvanger voor AIS..
(ADS-B) FlightAware Pro Stick Plus                (CPU) Raspberry Pi 3B                (AIS) Quark-Elec QK-A024


 
Klik snel naar:

   Over Live Radiocommunicatie   

Luchtvaartfrequenties

P2000 Alarmeringen

Het Weerstation

 

– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

Over Live Radiocommunicatie

ICOM ReceiversSigma Terwijl je kijkt naar de radar met vliegtuigen of vaartuigen, hoor je op de achtergrond het geluid van de communicatie-ontvangers die opgesteld zijn in de 'radiokamer' van Radar Maarssen. Dit betreft een ICOM IC-A20 voor de scheepvaart en ICOM IC-M1 EURO. Van beide portofoons is het zendgedeelte onklaar gemaakt, zodat het nu echte ontvangers zijn. Omdat de batterijen/accu's van beide apparaten ook 'verrot' waren, zijn ze omgebouwd om voor dit doel zonder accu te kunnen werken. Dus gewoon aan een 12 volt voeding.

De ontvangstantenne is een Sigma Euro-Comm SE-1300 discone antenne. Aan de rechterzijde staan foto's van de ontvangers en antenne. Iets lager op deze pagina vind je de frequenties die ik heb ingeprogrammeerd in de luchtvaart-ontvanger. De overzichten starten met het kanaalnummer in de ontvanger, dit is voor eigen gemak in het beheer.. De marifoon is niet programmeerbaar en staat vast op VHF61 (160.675 MHz), het kanaal van Sector Maarssen.

Bij de vliegtuigen hoor je soms wat meer ruis dan een andere keer. Dat komt omdat de torens en vliegtuigen maar een laag zendvermogen gebruiken. Door de hoogte hebben vliegtuigen vrijwel een zichtverbinding met de verkeerstoren. De ontvangstantenne van Radar Maarssen staat opgesteld tussen bebouwing, waardoor de ontvangst enigzins beperkt wordt. Vuistregel in deze situatie is; hoe minder ruis je hoort, hoe dichterbij het vliegtuig is..

Het verhaal over de hoeveelheid ruis heeft natuurlijk ook betrekking op de marifoon-kanalen. Communicatie via de marifoon is te herkennen aan de digitale 'kraak' aan het einde van een uitzending. Dit gekraak is ATIS (Automatic Transmission Identification System), een verplichte identificatie die aan het eind van iedere uitzending moet worden meegestuurd.


Ga direct naar:

– Frequenties Luchtvaart



Hieronder de mogelijkheid om direct te luisteren naar de streams:
Luchtvaart                                                                                Scheepvaart
             





– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

P2000 Alarmeringen

Realistic PRO-2006 Al jarenlang staat er in de radiokamer een Realistic PRO-2006 scanner naar 169.650 MHz te luisteren. Via een zelf toegevoegde discriminator-uitgang verbonden met een USB geluidskaartje aan de Windows-server om P2000 berichten te ontvangen. Alle voor mij interessante meldingen werden met behulp een scriptje via een mailserver doorgezet, zodat ik direct geïnformeerd werd als er wat te beleven viel.

Inmiddels worden de ontvangen berichten uit de regio Maarssen niet alleen naar mij gemaild, maar zijn ze ook te volgen via Twitter via het account @P2000_sv. Daarnaast kan door iedereen gratis geabonneerd worden op een Telegram-kanaal.

Af en toe floept er een melding door die buiten het gewenste gebied valt, maar zodra dat gebeurt wordt dat door mij weer extra gefilterd in de software. Vanwege de privacywetgeving worden steeds meer meldingen beperkt doorgegeven. Zo zie je bij ambulances nu alleen nog maar het ritnummer. In combinatie met meldingen van brandweer en/of politie is er dan wel iets uit op te maken waar de ambulance heen moet, maar niet bij elke melding zijn de andere partijen betrokken.















– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

Weerstation 'Meteo Maarssen'

Alecto WS-5500 Ik ben al jaren geïnteresseerd in het weer. Het weer is er altijd, mooi of slecht.. Na veel eenvoudige weerstations, kreeg ik zo'n 10 jaar geleden een gebruikt weerstation van een kennis. Een Alecto WS-4000, welke via een USB-kabel aan de PC met een stukje software kon worden uitgelezen. De gegevens die werden weer geüpload naar een website op basis van de Leuven Template. Echter na vele jaren waren er steeds meer gebreken aan het station. Sensoren die niet goed meer functioneerden en doordat het model ouder was moest ik veel zelf herstellen. Ook de software-ontwikkelaar stopte met zijn project en dat betekende dat aanpassingen op externe systemen ook fouten begonnen te generen op de website.

En dus was mijn verjaardagscadeau in augustus 2021 een nieuw weerstation. Geen Davis Vantage.. Dat was boven budget. Na enig onderzoek leek de Alecto WS-5500 voor mij de beste optie en die is het dan ook geworden. De buitensensor stuurt via 898 MHz naar het basisstation dat in de woonkamer op het dressoir prijkt. Deze stuurt via WiFi de data direct naar een bestand op de webserver, wat weer gebruikt wordt voor de werking op de website. Die is tegenwoordig opgebouwd met PWS Dashboard, van dezelfde maker als de Leuven Template. Dus vanaf nu een redelijk betrouwbaar weerbeeld vanuit Maarssenbroek! En de gegevens worden gedeeld met diverse grote weersites zoals WeatherCloud en WeatherUnderground.

Naast dat je de gegevens van mijn weerstation kan zien via RadarMaarssen.NL, kun je de pagina ook rechtstreeks benaderen via MeteoMaarssen.NL


Specificaties:

  • Sensoren voor: UV en zonnestralen, luchtvochtigheid, windsnelheid en windrichting, luchtdruk, binnen- buiten- en gevoelstemperatuur, neerslag
  • Eigen energievoorziening door ingebouwde zonnecel













  • – Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

    Geprogrammeerde frequenties: Luchtvaart

    Channel Omschrijving 8.3 KHz raster
    frequentie in MHz
    25 KHz raster
    frequentie in MHz
    Aanvullende opmerkingen
    01 Schiphol Approach/ Departure 119.0550 119.0500 EHAM Approach TMA East 24/7
    02 Schiphol Approach/ Departure 121.2050 121.2000 EHAM Approach TMA West 24/7
    03 EHHV Hilversum 131.0300 131.0250 Hilversum Radio Aerodrome Information
    04 Amsterdam Information 124.3000 124.3000 Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055
    05 Dutch MIL Information 132.3500 132.3500 Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055
    06 Amsterdam Radar 130.9500 130.9500 Tussen FL 195 en FL 245
    07 Amsterdam Radar 123.8500 123.8500 Tussen FL 195 en FL 245
    08 Delta Sector 135.9600 135.9583 Tussen FL 245 en FL 335
    09 Delta Middle Sector 135.5100 135.5160 Tussen FL 335 en FL 365
    10 Delta High Sector 132.0850 132.0830 Tussen FL 365 en FL 660
    11 International Search & Rescue 123.1000 123.1000 Landelijk SAR / Kustwacht
    12 Ballonvaart primair 122.2500 122.2500 Landelijk
    13 Ballonvaart secundair 122.6000 122.6000 Landelijk
    14 Paravliegtuigen 125.9250 125.9250 Landelijk
    15 Landelijke Politie Diensten 131.6000 131.6000 Landelijk
    16 VHF Guard 121.5000 121.5000 Internationaal Noodkanaal

    – Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.