Flightradar  Marineradar  Trainradar  Meteo Maarssenbroek  Twitter @pd3rfr P2000 Alarmeringen 

Wat is Radar Maarssen?

Radar Maarssen is ontstaan uit een avondje verveling en is de laatste tijd flink opgewaardeerd. Door mijn hobby als radiozendamateur ben ik gefascineerd door allerlei signalen die door de lucht gaan. Sinds medio 2015 ben ik aan het experimenteren met de ontvangst van vliegtuigen (ADS-B) via een RaspberryPi minicomputer en een zogenaamd RTL USB-stickje. Dit systeem is langszaam geoptimaliseerd door experimenten met verschillende RTL sticks en antenne's. Voornamelijk voor mijzelf en door datasharing kreeg ik de beschikking over reclamevrije accounts bij grote websites zoals FlightRadar24.

Omdat ik zag dat niet alles openbaar werd gezet bij de grote sites maakte ik mijn eigen ontvangst openbaar via een moeilijk te onthouden internetadres. Goede reden om domein te registeren en een website te bouwen. De website met alleen vliegtuigen was wat karig en ik begon met het decoderen van AIS, ontvangst van scheepvaartverkeer. Als uitbreiding op de website heb ik ook een pagina gewijd aan Openbaar Vervoer, maar daar heb ik verder geen invloed op. De data daarvan komt via OpenOV.nl en is niet altijd realtime, maar veelal gebaseerd op planningen. Ik heb alleen een link naar een andere site opgenomen.

Als extra heb ik een 30 jaar oude radioscanner geprogrammeerd en aangesloten zodat ook live communicatie via diverse frequenties met luchtvaartradio en scheepvaart te beluisteren is. Meer hierover lees je bij het kopje 'Over Live Radiocommunicatie' op deze pagina.

De website draait op een eigen Microsoft IIS7 server en dat zorgt ervoor dat niet alles even snel op het scherm staat bij een ieder, maar met de Ziggo-verbinding van 500/40 Mbit/s ruim voldoende bandbreedte voor de bezoekersaantallen die ik tot nu heb gemeten. Omdat er nog plek over was in het menu, heb ik de webpagina van mijn weerstation er ook maar in geïntegreerd... Alleen heeft die soms wat kuren met o.a. de regenmeter.. maar verder prima voorspellingen. Oh ja en nog een snelkoppeling naar P2000 Alarmeringen, die standaard opent op de regio Utrecht.

Zoals gezegd is dit een hobbysite en geen professioneel bedrijf, dus geef ik ook geen garanties op de werking van de systemen of beschikbaarheid van de website. Gebruik het 'as-is'. Reacties zijn welkom, maar ik kan niet alle vragen over instellingen beantwoorden van mensen die ook een zelfde systeem willen opzetten. Op mijn andere website staat wel wat uitleg over bepaalde zaken, maar ook dit is zoals ik het destijds heb gedaan..

Voor nu veel plezier met de functionaliteiten die deze website je kan bieden..

Beheerder Radar Maarssen, Richard Jannes, PD3RFR * NL13797


-----------------------------------------------------     HARDWARE INFO     -----------------------------------------------------

Het ontvangstsysteem voor het luchtverkeer..               Raspberry Pi 3B..               De ontvanger voor AIS..
(ADS-B) FlightAware Pro Stick Plus                (CPU) Raspberry Pi 3B                (AIS) Quark-Elec QK-A024


 
Klik snel naar:

   Over Live Radiocommunicatie   

Luchtvaartfrequenties

Scheepvaartfrequenties

 

– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

Over Live Radiocommunicatie

UBC 200xltSigma Terwijl je kijkt naar de radar met vliegtuigen of vaartuigen, hoor je op de achtergrond het geluid van de radioscanner die opgesteld is in de 'radiokamer' van Radar Maarssen. Dit betreft een Uniden Bearcat BC200xlt, een 200-kanaals portable scanner uit begin jaren 90. Omdat de batterijen in het originele accupack 'verrot' waren, is de scanner voor dit doel is omgebouwd om zonder accu te kunnen werken. De ontvangstantenne is een Sigma Euro-Comm SE-1300 discone antenne. Aan de rechterzijde staat een foto van de scanner en antenne. Op deze pagina vind je de frequenties die ik heb ingeprogrammeerd in de scanner. De overzichten starten met het kanaalnummer in de scanner. Dit is meer voor eigen gemak in het beheer..

Bij de vliegtuigen hoor je soms wat meer ruis dan een andere keer. Dat komt omdat de torens en vliegtuigen maar een laag zendvermogen gebruiken. Door de hoogte hebben vliegtuigen vrijwel een zichtverbinding met de verkeerstoren. De ontvangstantenne van Radar Maarssen staat opgesteld tussen bebouwing, waardoor de ontvangst enigzins beperkt wordt. Vuistregel in deze situatie is; hoe minder ruis je hoort, hoe dichterbij het vliegtuig is..

Het verhaal over de hoeveelheid ruis heeft natuurlijk ook betrekking op de marifoon-kanalen. Communicatie via de marifoon is te herkennen aan de digitale 'kraak' aan het einde van een uitzending. Dit gekraak is ATIS (Automatic Transmission Identification System), een verplichte identificatie die aan het eind van iedere uitzending moet worden meegestuurd.


Ga direct naar:

– Scannerfrequenties Luchtvaart
– Scannerfrequenties Scheepvaart


Onderstaand de statuspagina van de stream en mogelijkheid om direct te luisteren:


– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

Geprogrammeerde scannerfrequenties: Luchtvaart

Channel Omschrijving 8.3 KHz
frequentie
25 KHz
frequentie
Aanvullende opmerkingen
01 Amsterdam Radar 120.555 120.5500 Aankomsten via ARTIP holding (in de buurt van Lelystad)
02 Amsterdam Radar 134.380 134.3750 Aankomsten via NARSO holding (in de buurt van Veenhuizen). Onder FL195, Deel van Flevoland, Drenthe en Groningen. Tussen FL195 en FL245, Noord-Nederland
03 Amsterdam Radar 127.780 127.7750 Aankomsten via RIVER holding (in de buurt van Oostvoorne)
04 Amsterdam Radar 118.805 118.8000 Aankomsten via SUGOL holding (Noordzee t.h.v. IJmuiden)
05 Schiphol Approach/ Departure 119.055 119.0500 EHAM Approach TMA East
06 Schiphol Approach/ Departure 118.080 118.0750 EHAM Approach uitwijkfrequentie
07 Schiphol Approach/ Departure 121.205 121.2000 EHAM Approach TMA West
08 Schiphol Arrival 118.405 118.4000 EHAM Arrival West
09 Schiphol Arrival 131.155 131.1500 EHAM Arrival East
10 Schiphol Approach 126.680 126.6750 EHAM Arrival uitwijkfrequentie
11 Schiphol Tower 119.230 119.2250 Startbaan 04/22 (Oostbaan) en 18L/36R (Aalsmeerbaan)
12 Schiphol Tower 118.105 118.1000 Startbaan 18C/36C (Zwanenburgbaan)
13 Schiphol Tower 118.280 118.2750 Startbaan 18R/36L (Polderbaan)
14 Schiphol Tower 119.905 119.9000 Startbaan 06/24 (Kaagbaan)
15 Schiphol Delivery 121.980 121.9750 Clearance delivery (Start-up control VFR only)
16 Schiphol Planner 121.655 121.6500 Planner uitgaand verkeer
17 Schiphol Ground 121.560 121.5683 Ground Polderbaan
18 Schiphol Ground 121.705 121.7000 Ground zuiden
19 Schiphol Ground 121.805 121.8000 Ground noorden en oosten
20 Schiphol Ground 121.905 121.9000 Ground west
21 Schiphol Ground 121.590 121.5916 Ground uitwijkfrequentie
22 ATC Operational Information Schiphol 131.355 131.3500 Informatie over verwachte baancombinaties i.c.m. vertrekroutes (alleen op piekmomenten)
23 ATIS 132.980 132.9750 Schiphol Arrival Information
24 ATIS 122.205 122.2000 Schiphol Departure Information
25 Noodfrequentie 121.500 121.5000 GUARD - Internationale noodfrequentie
26 EHHV Hilversum 131.030 131.0250 Hilversum Radio Aerodrome Information
27 Amsterdam Information 124.300 124.3000 Onder gecontroleerd luchtruim, West-Nederland
28 Dutch Mil Info 132.350 132.3500 Onder gecontroleerd luchtruim, Zuid-,Oost- en Noord-Nederland
29 Beek Tower 119.475 119.4750 Onder gecontroleerd luchtruim, Limburg
30 Eelde Tower 118.700 118.7000 Onder gecontroleerd luchtruim, Groningen
31 Amsterdam Information 136.650 136.6500 Onder gecontroleerd luchtruim, Noordzee ten westen van Nederland
32 Amsterdam Information 119.175 119.1750 Onder gecontroleerd luchtruim, Noordzee ten noorden van Nederland
33 Amsterdam Radar 123.700 123.7000 Onder FL195, Noordzee en deel Noord-Holland
Tussen FL195 en FL245, Noordzee (Noord-Nederland) en deel Noord-Holland
34 Amsterdam Radar 125.750 125.7500 Onder FL195, Noordzee en deel Zuid-Holland
Tussen FL195 en FL245, Noordzee (Zuid-Nederland) en deel Noord-Holland
35 Amsterdam Radar 123.850 123.8500 Onder FL195, Zeeland, Zuid-Holland, deel Utrecht en deel Brabant
Tussen FL195 en FL245, Midden- en Zuid-Nederland
36 Amsterdam Radar 130.950 130.9500 Onder FL195, Zeeland, Zuid-Holland, deel Utrecht en deel Brabant
Tussen FL195 en FL245, Midden- en Zuid-Nederland
37 Dutch MIL 128.350 128.3500 Onder FL195, Brabant, delen van Friesland, Groningen, Gelderland, Drenthe, Overijssel en Limburg
38 Amsterdam Radar 124.875 124.8750 Onder FL195, Midden-Nederland en deel Oost-Nederland
Tussen FL195 en FL245, Midden- en Oost-Nederland (inclusief Limburg)
39 Amsterdam Radar 128.575 128.5750 Onder FL195, Midden-Nederland en deel Oost-Nederland
Tussen FL195 en FL245, Midden- en Oost-Nederland (inclusief Limburg)
40 De Kooy Arrival 124.225 124.2250 Onder FL195, Den Helder en Texel
41 Brussels ACC 129.575 129.5750 Boven FL095, Limburg
42 Brussels ACC 123.975 123.9750 Onder FL095, Limburg
43 Maastricht Radar 132.085 132.0833 Boven FL245, Nederland (excl. deel Oost-Nederland, Limburg, Groningen, Friesland en Drenthe)
44 Maastricht Radar 133.215 133.2166 Boven FL245, Nederland
45 Maastricht Radar 135.960 135.9583 Boven FL245, Nederland (excl. deel Oost-Nederland, Limburg, Groningen, Friesland en Drenthe)
46 Maastricht Radar 132.515 132.5166 Boven FL245, Ruhrgebied en deel Gelderland
47 Maastricht Radar 135.490 135.4916 Boven FL245, Ruhrgebied en deel Gelderland
48 Maastricht Radar 133.855 133.8500 Boven FL245, M√ľnster, Overijssel en deel Drenthe
49 Maastricht Radar 134.700 134.7000 Boven FL245, Drenthe, Groningen, Friesland en Noordzee ten noorden van Nederland
50 Maastricht Radar 136.465 136.4666 Boven FL245, Drenthe, Groningen, Friesland en Noordzee ten noorden van Nederland
51 Ballonvaart 122.250 122.2500 Landelijk
52 Parajumping 122.800 122.8000 Landelijk
53 Zweefvliegtuigen 122.475 122.4750 Landelijk
54 Zweefvliegtuigen 122.500 122.5000 Landelijk
55 Zweefvliegtuigen 123.350 123.3500 Landelijk
56 Zweefvliegtuigen 123.375 123.3750 Landelijk
57 Zweefvliegtuigen 123.500 123.5000 Landelijk
58 Zweefvliegtuigen 129.975 129.9750 Landelijk
59 Zweefvliegtuigen 130.125 130.1250 Landelijk
60 Discrete Noodfrequentie 120.875 120.8750 Landelijk
61 Reklamevliegtuigen 122.550 122.5500 Landelijk
62 Reklamevliegtuigen 125.550 125.5500 Landelijk
63 Ultralights 123.425 123.4250 Landelijk
64 Paravliegtuigen 125.925 125.9250 Landelijk
65 Landelijke Politie Diensten 131.600 131.6000 Landelijk
66 International Search & Rescue 123.100 123.1000 Landelijk
67 Air-to-Air 123.400 123.4000 Onderlinge communicatie, internationaal
68 Air-to-Air 123.450 123.4500 Onderlinge communicatie, internationaal
69 Air-to-Air 123.475 123.4750 Onderlinge communicatie, internationaal
70 Hilversum OPC Ass 131.750 131.7500 Onderlinge communicatie, internationaal

– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

Geprogrammeerde scannerfrequenties: Scheepvaart

Channel Omschrijving Frequentie VHF Aanvullende opmerkingen
101 Spoed- en aanroepkanaal binnenwater 156.500 VHF10
102 Nautisch intership verkeer uitwijk voor VHF10 156.650 VHF13
103 Afhandeling nood- & spoedverkeer 156.800 VHF16
104 Rijkswaterstaat/KLPD/PW 158.000 VHF40
105 KNBRD Utrecht 164.990 VHF61 KNBRD kanaal 1/wit brigadenummer 48-00..49
106 Amsterdam-Rijnkanaal 160.675 VHF61 t.h.v. Maarssen
107 Opsporings en Reddingskanaal 156.375 VHF67 KNRM + SAR
108 Sleep- en bergingsactiviteiten 156.625 VHF72
109 Kustwachtvliegtuigen 162.475 VHF97
110 Sleepboten 156.300 VHF06 Loodskanaal 1
111 Sleepboten 156.400 VHF08 Loodskanaal 2
112 Nederlands Kustwacht 156.675 VHF73 Nautische informatie tbv bestrijding verontreiniging
113 KNRM 156.000 VHF00 Reddingsposten Nederlandse Kust KNRM-KNBRD

– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.