Wat is Radar Maarssen?Radar Maarssen is ontstaan uit een avondje verveling en is de laatste tijd flink opgewaardeerd. Door mijn hobby als radiozendamateur ben ik gefascineerd door allerlei signalen die door de lucht gaan. Sinds medio 2015 ben ik aan het experimenteren met de ontvangst van vliegtuigen (ADS-B) via een RaspberryPi minicomputer en een zogenaamd RTL USB-stickje. Dit systeem is langszaam geoptimaliseerd door experimenten met verschillende RTL sticks en antenne's. Voornamelijk voor mijzelf en door datasharing kreeg ik de beschikking over reclamevrije accounts bij grote websites zoals FlightRadar24. Omdat ik zag dat niet alles openbaar werd gezet bij de grote sites maakte ik mijn eigen ontvangst openbaar via een moeilijk te onthouden internetadres. Goede reden om domein te registeren en een website te bouwen. De website met alleen vliegtuigen was wat karig en ik begon met het decoderen van AIS, ontvangst van scheepvaartverkeer. Als extra had ik een 30 jaar oude radioscanner geprogrammeerd en aangesloten zodat ook live communicatie via diverse frequenties met luchtvaartradio en scheepvaart te beluisteren is. Inmiddels heb ik dat vervangen door 2 voormalige portofoons die werkten in de banden waarvan ik de signalen wilde opvangen. Meer hierover lees je bij het kopje 'Over Live Radiocommunicatie' op deze pagina. De website draait op een eigen Microsoft IIS server en dat zorgt ervoor dat niet alles even snel op het scherm staat bij een ieder, maar met de Ziggo-verbinding van 1000/100 Mbit/s meer dan voldoende bandbreedte voor de bezoekersaantallen die ik tot nu heb gemeten. Omdat er nog plek over was in het menu, heb ik de webpagina van mijn weerstation er ook maar in geïntegreerd... Sinds mijn verjaardag op 23 augustus 2021 is het weerstation vernieuwd. Alle info staat onder het kopje weerstation. Verder heb ik nog een snelkoppeling naar P2000 Alarmeringen, die standaard opent op de regio Utrecht. Zoals gezegd is dit een hobbysite en geen professioneel bedrijf, dus geef ik ook geen garanties op de werking van de systemen of beschikbaarheid van de website. Gebruik het 'as-is'. Reacties zijn welkom, maar ik kan niet alle vragen over instellingen beantwoorden van mensen die ook een zelfde systeem willen opzetten. Op mijn andere website staat wel wat uitleg over bepaalde zaken, maar ook dit is zoals ik het destijds heb gedaan.. Voor nu veel plezier met de functionaliteiten die deze website je kan bieden.. Groet,
Richard Jannes, PD3RFR * NL13797
|
Klik snel naar:
|
Over Live RadiocommunicatieTerwijl je kijkt naar de radar met vliegtuigen of vaartuigen, hoor je op de achtergrond het geluid van de communicatie-ontvangers die opgesteld zijn in de 'radiokamer' van Radar Maarssen. Dit betreft een ICOM IC-A20 voor de luchtvaart en ICOM IC-M1 EURO voor de scheepvaart. Van beide portofoons is het zendgedeelte onklaar gemaakt, zodat het nu echte ontvangers zijn. Omdat de batterijen/accu's van beide apparaten ook 'verrot' waren, zijn ze omgebouwd om voor dit doel zonder accu te kunnen werken. Dus gewoon aan een 12 volt voeding. De ontvangstantenne is een Sigma Euro-Comm SE-1300 discone antenne. Aan de rechterzijde staan foto's van de ontvangers en antenne. Iets lager op deze pagina vind je de frequenties die ik heb ingeprogrammeerd in de luchtvaart-ontvanger. De overzichten starten met het kanaalnummer in de ontvanger, dit is voor eigen gemak in het beheer.. De marifoon is niet programmeerbaar en staat vast op VHF61 (160.675 MHz), het kanaal van Sector Maarssen. Bij de vliegtuigen hoor je soms wat meer ruis dan een andere keer. Dat komt omdat de torens en vliegtuigen maar een laag zendvermogen gebruiken. Door de hoogte hebben vliegtuigen vrijwel een zichtverbinding met de verkeerstoren. De ontvangstantenne van Radar Maarssen staat opgesteld tussen bebouwing, waardoor de ontvangst enigzins beperkt wordt. Vuistregel in deze situatie is; hoe minder ruis je hoort, hoe dichterbij het vliegtuig is.. Het verhaal over de hoeveelheid ruis heeft natuurlijk ook betrekking op de marifoon-kanalen. Communicatie via de marifoon is te herkennen aan de digitale 'kraak' aan het einde van een uitzending. Dit gekraak is ATIS (Automatic Transmission Identification System), een verplichte identificatie die aan het eind van iedere uitzending moet worden meegestuurd.
Ga direct naar:– Frequenties Luchtvaart
Hieronder de mogelijkheid om direct te luisteren naar de streams: |
P2000 AlarmeringenNa jaren trouwe dienst is de Realistic PRO-2006 scanner met pensioen gestuurd. Het apparaat op leeftijd had een redelijk stroomverbruik en het werd tijd om daar iets op te bedenken. Tevens wilde ik het systeem wat moderniseren en het liefst met een SDR-stickje. Op een vrij eenvoudige manier heb ik dat nu op de Windows-server draaien.Een blauwe RTL-SDR dongle wordt aangeroepen door het programma 'FMP'. Dit stukje software zorgt ervoor dat de frequentie 169.650 MHz wordt ontvangen. De audio van FMP is met een virtueel audiokabeltje gekoppeld aan het programma 'PDW'. Het programma PDW zet de ontvangen audio om in leesbare tekst. Hierin heb ik filters opgebouwd zodat meldingen m.b.t. Stichtse Vecht worden geëxporteerd en vervolgens via een script naar Telegram worden gestuurd.
De P2000-berichten over Stichtse Vecht kun je volgen via mijn speciaal daarvoor aangemaakte Telegram-kanaal. Af en toe floept er een melding door die buiten het gewenste gebied valt, maar zodra dat gebeurt wordt dat door mij weer extra gefilterd in de software. Vanwege de privacywetgeving worden steeds meer meldingen beperkt doorgegeven. Zo zie je bij ambulances nu alleen nog maar het ritnummer. In combinatie met meldingen van brandweer en/of politie is er dan wel iets uit op te maken waar de ambulance heen moet, maar niet bij elke melding zijn de andere partijen betrokken.
|
Weerstation 'Meteo Maarssen'Ik ben al jaren geïnteresseerd in het weer. Het weer is er altijd, mooi of slecht.. Na veel eenvoudige weerstations, kreeg ik zo'n 10 jaar geleden een gebruikt weerstation van een kennis. Een Alecto WS-4000, welke via een USB-kabel aan de PC met een stukje software kon worden uitgelezen. De gegevens die werden weer geüpload naar een website op basis van de Leuven Template. Echter na vele jaren waren er steeds meer gebreken aan het station. Sensoren die niet goed meer functioneerden en doordat het model ouder was moest ik veel zelf herstellen. Ook de software-ontwikkelaar stopte met zijn project en dat betekende dat aanpassingen op externe systemen ook fouten begonnen te generen op de website.En dus was mijn verjaardagscadeau in augustus 2021 een nieuw weerstation. Geen Davis Vantage.. Dat was boven budget. Na enig onderzoek leek de Alecto WS-5500 voor mij de beste optie en die is het dan ook geworden. De buitensensor stuurt via 898 MHz naar het basisstation dat in de woonkamer op het dressoir prijkt. Deze stuurt via WiFi de data direct naar een RaspberryPi waar FOSHKplugin op draait. Deze distribueert de data vervolgens naar mijn website. Die is tegenwoordig opgebouwd met PWS Dashboard, van dezelfde maker als de Leuven Template. Dus vanaf nu een redelijk betrouwbaar weerbeeld vanuit Maarssenbroek! Naast mijn eigen website worden de gegevens ook gedeeld met diverse grote weersites zoals WeatherCloud, WeatherUnderground en WOW (WeatherObservationsWebsite), dat bijvoorbeeld gegevens deelt met het KNMI. Ook zijn de waarnemingen te volgen via CWOP (Citizen Weather Observer Program) via APRS als PD3RFR-13. Naast dat je de gegevens van mijn weerstation kan zien via RadarMaarssen.NL, kun je de pagina ook rechtstreeks benaderen via MeteoMaarssen.NL, WeerMaarssen.NL en Maarssen-Broek.NL
Specificaties Alecto WS-5500:
|
Channel | Omschrijving | 8.3 KHz raster frequentie in MHz |
25 KHz raster frequentie in MHz |
Aanvullende opmerkingen |
01 | Schiphol Approach/ Departure | 119.0550 | 119.0500 | EHAM Approach TMA East 24/7 |
02 | Schiphol Approach/ Departure | 121.2050 | 121.2000 | EHAM Approach TMA West 24/7 |
03 | EHHV Hilversum | 131.0300 | 131.0250 | Hilversum Radio Aerodrome Information |
04 | Amsterdam Information | 124.3000 | 124.3000 | Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055 |
05 | Dutch MIL Information | 132.3500 | 132.3500 | Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055 |
06 | Amsterdam Radar | 130.9500 | 130.9500 | Tussen FL 195 en FL 245 |
07 | Amsterdam Radar | 123.8500 | 123.8500 | Tussen FL 195 en FL 245 |
08 | Delta Sector | 135.9600 | 135.9583 | Tussen FL 245 en FL 335 |
09 | Delta Middle Sector | 135.5100 | 135.5160 | Tussen FL 335 en FL 365 |
10 | Delta High Sector | 132.0850 | 132.0830 | Tussen FL 365 en FL 660 |
11 | International Search & Rescue | 123.1000 | 123.1000 | Landelijk SAR / Kustwacht |
12 | Ballonvaart primair | 122.2500 | 122.2500 | Landelijk |
13 | Ballonvaart secundair | 122.6000 | 122.6000 | Landelijk |
14 | Paravliegtuigen | 125.9250 | 125.9250 | Landelijk |
15 | Landelijke Politie Diensten | 131.6000 | 131.6000 | Landelijk |
16 | VHF Guard | 121.5000 | 121.5000 | Internationaal Noodkanaal |