Wat is Radar Maarssen?Radar Maarssen is ontstaan uit een avondje verveling en is de laatste tijd flink opgewaardeerd. Door mijn hobby als radiozendamateur ben ik gefascineerd door allerlei signalen die door de lucht gaan. Sinds medio 2015 ben ik aan het experimenteren met de ontvangst van vliegtuigen (ADS-B) via een RaspberryPi minicomputer en een zogenaamd RTL USB-stickje. Dit systeem is langszaam geoptimaliseerd door experimenten met verschillende RTL sticks en antenne's. Voornamelijk voor mijzelf en door datasharing kreeg ik de beschikking over reclamevrije accounts bij grote websites zoals FlightRadar24. Omdat ik zag dat niet alles openbaar werd gezet bij de grote sites maakte ik mijn eigen ontvangst openbaar via een moeilijk te onthouden internetadres. Goede reden om domein te registeren en een website te bouwen. De website met alleen vliegtuigen was wat karig en ik begon met het decoderen van AIS, ontvangst van scheepvaartverkeer. Als uitbreiding op de website heb ik ook een pagina gewijd aan Openbaar Vervoer, maar daar heb ik verder geen invloed op. De data daarvan komt via OpenOV.nl en is niet altijd realtime, maar veelal gebaseerd op planningen. Ik heb alleen een link naar een andere site opgenomen. Als extra heb ik een 30 jaar oude radioscanner geprogrammeerd en aangesloten zodat ook live communicatie via diverse frequenties met luchtvaartradio en scheepvaart te beluisteren is. Meer hierover lees je bij het kopje 'Over Live Radiocommunicatie' op deze pagina. De website draait op een eigen Microsoft IIS7 server en dat zorgt ervoor dat niet alles even snel op het scherm staat bij een ieder, maar met de Ziggo-verbinding van 500/40 Mbit/s ruim voldoende bandbreedte voor de bezoekersaantallen die ik tot nu heb gemeten. Omdat er nog plek over was in het menu, heb ik de webpagina van mijn weerstation er ook maar in geïntegreerd... Alleen heeft die soms wat kuren met o.a. de regenmeter.. maar verder prima voorspellingen. Oh ja en nog een snelkoppeling naar P2000 Alarmeringen, die standaard opent op de regio Utrecht. Zoals gezegd is dit een hobbysite en geen professioneel bedrijf, dus geef ik ook geen garanties op de werking van de systemen of beschikbaarheid van de website. Gebruik het 'as-is'. Reacties zijn welkom, maar ik kan niet alle vragen over instellingen beantwoorden van mensen die ook een zelfde systeem willen opzetten. Op mijn andere website staat wel wat uitleg over bepaalde zaken, maar ook dit is zoals ik het destijds heb gedaan.. Voor nu veel plezier met de functionaliteiten die deze website je kan bieden.. Beheerder Radar Maarssen, Richard Jannes, PD3RFR * NL13797
|
Over Live Radiocommunicatie
De ontvangstantenne is een Sigma Euro-Comm SE-1300 discone antenne. Aan de rechterzijde staan foto's van de ontvangers en antenne. Iets lager op deze pagina vind je de frequenties die ik heb ingeprogrammeerd in de luchtvaart-ontvanger. De overzichten starten met het kanaalnummer in de ontvanger, dit is voor eigen gemak in het beheer.. De marifoon is niet programmeerbaar en staat vast op VHF61 (160.675 MHz), het kanaal van Sector Maarssen. Bij de vliegtuigen hoor je soms wat meer ruis dan een andere keer. Dat komt omdat de torens en vliegtuigen maar een laag zendvermogen gebruiken. Door de hoogte hebben vliegtuigen vrijwel een zichtverbinding met de verkeerstoren. De ontvangstantenne van Radar Maarssen staat opgesteld tussen bebouwing, waardoor de ontvangst enigzins beperkt wordt. Vuistregel in deze situatie is; hoe minder ruis je hoort, hoe dichterbij het vliegtuig is.. Het verhaal over de hoeveelheid ruis heeft natuurlijk ook betrekking op de marifoon-kanalen. Communicatie via de marifoon is te herkennen aan de digitale 'kraak' aan het einde van een uitzending. Dit gekraak is ATIS (Automatic Transmission Identification System), een verplichte identificatie die aan het eind van iedere uitzending moet worden meegestuurd.
Ga direct naar:– Frequenties Luchtvaart
Hieronder de mogelijkheid om direct te luisteren naar de streams: |
P2000 Alarmeringen![]() Inmiddels worden de ontvangen berichten uit de regio Maarssen niet alleen naar mij gemaild, maar zijn ze ook te volgen via Twitter. Via het account @P2000_sv zijn de door mij ontvangen berichten openbaar zichtbaar. |
Channel | Omschrijving | 8.3 KHz raster frequentie in MHz |
25 KHz raster frequentie in MHz |
Aanvullende opmerkingen |
01 | Schiphol Approach/ Departure | 119.0550 | 119.0500 | EHAM Approach TMA East 24/7 |
02 | Schiphol Approach/ Departure | 121.2050 | 121.2000 | EHAM Approach TMA West 24/7 |
03 | EHHV Hilversum | 131.0300 | 131.0250 | Hilversum Radio Aerodrome Information |
04 | Amsterdam Information | 124.3000 | 124.3000 | Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055 |
05 | Dutch MIL Information | 132.3500 | 132.3500 | Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055 |
06 | Amsterdam Radar | 130.9500 | 130.9500 | Tussen FL 195 en FL 245 |
07 | Amsterdam Radar | 123.8500 | 123.8500 | Tussen FL 195 en FL 245 |
08 | Delta Sector | 135.9600 | 135.9583 | Tussen FL 245 en FL 335 |
09 | Delta Middle Sector | 135.5100 | 135.5160 | Tussen FL 335 en FL 365 |
10 | Delta High Sector | 132.0850 | 132.0830 | Tussen FL 365 en FL 660 |
11 | International Search & Rescue | 123.1000 | 123.1000 | Landelijk SAR / Kustwacht |
12 | Ballonvaart primair | 122.2500 | 122.2500 | Landelijk |
13 | Ballonvaart secundair | 122.6000 | 122.6000 | Landelijk |
14 | Paravliegtuigen | 125.9250 | 125.9250 | Landelijk |
15 | Landelijke Politie Diensten | 131.6000 | 131.6000 | Landelijk |
16 | VHF Guard | 121.5000 | 121.5000 | Internationaal Noodkanaal |